KIIREETTÖMYYS TEKEE lomasta loman. 21 prosenttia Tjäreborgin lomakyselyyn vastanneista piti tärkeimpänä, että lomalla ei tarvitse noudattaa mitään aikatauluja. Hyvä sää tekee lomafiiliksen 20 prosentille. 18 prosenttia kertoo, että lomalla pääsee irti arjesta ja pakoon normirutiineja. Valmiita ateriat luovat lomafiiliksen 14 prosentille, rannalle makoilu ja rentoutuminen 13 prosentille. Vapaus olla tavoittamattomissa teki loman 8 prosentille vastaajista.

ENSI KESÄNÄ MONI aikoo matkustaa Välimeren rantalomalle. 55 % vastanneista suunnitteli sinne kesälomamatkaa. 22 prosenttia haikaili kaukomatkalle esimerkiksi Thaimaahan, Malediiveille tai Balille ja 27 prosenttia Euroopan kaupunkilomalle.

KESÄLOMAN SUUNNITTELU alkaa usein hyvissä ajoin. Heti vuoden alussa, viimeistään maaliskuuhun mennessä suunnittelun aloittaa 35 prosenttia vastaajista. 16 prosenttia on aloittanut suunnitelmat jo aikaisemmin. 28 prosenttia vastaajista tekee matkasuunnitelmat juuri ennen kesälomakauden alkua, esimerkiksi huhti–kesäkuussa. Loput vastaajista eivät suunnittele, vaan heittäytyvät hetkeen tai tekevät suunnitelmat vasta kesäloman alettua.

LOMATUNNELMIA JAETAAN sosiaalisessa mediassa. 60 prosenttia vastanneista oli sitä mieltä, että Roaming-maksujen poistuminen EU-maissa on lisännyt mobiilidatan käyttöä lomalla. Enemmistö jakaa lomatunnelmia sosiaalisessa mediassa jo loman aikana. Kaikkein suosituin some-kanava on Facebook, jota käyttää lomalla noin 88,5 prosenttia somea käyttävistä vastaajista. WhatsAppia käyttää 61 prosenttia ja Instagramia noin 45 prosenttia.

HOTELLIN VALINTAAN VAIKUTTAA eniten kattava hotellitieto. 13,6 prosenttia vastaajista piti sitä tärkeänä. Merkittävää oli myös, että kohteesta löytyy juuri itselle tai seurueelle sopiva hotelli tai että hotelli sijaitsee lähellä rantaa tai rannalla. Muiden asiakkaiden arviot ja kommentit, ilmainen internetyhteys, hotelliluokitus, hotellin laadukas ravintola, savuttomuus, opas hotellilla, all inclusive -mahdollisuus ja hotellin monipuoliset palvelut mainittiin myös.

SEURAAVAA KESÄLOMAKOHDETTA varatessa tärkeintä on kattava tieto matkakohteesta sekä tunnettu ja luotettava matkanjärjestäjä. 15 % piti näitä tärkeänä. 13 prosenttia arvosti matkanjärjestäjän monipuolista kohdevalikoimaa, kohteesta löytyvää sopivaa hotellia tai edullista hintatasoa kohteessa. Joustavuus matkustuspäivissä, muiden asiakkaiden arviot kohteesta tai nähtävyydet olivat tärkeitä 12 prosentille vastaajista. 8 prosenttia vastaajista nosti tärkeäksi monipuoliset ostosmahdollisuudet ja 1 prosentti kohteen vilkkaan yöelämän.

LIIKUNTA ON TÄRKEÄÄ kesälomamatkalla 55 prosentille vastaajista. Suosituimmat urheilulajit lomalla ovat uinti, patikointi ja luontoelämykset, pyöräily tai mahdollisuus vuokrata pyörä lomakohteesta, kuntosali sekä ohjatut liikuntatunnit hotellilla, esimerkiksi vesijumppa, tanssi ja jooga.

IDEOITA JA INSPIRAATIOTA seuraavaa lomaa varten saadaan ystävien suosituksista ja kokemuksista. Näin sanoi 28 prosenttia vastaajista. Matkailuaiheisilta nettisivuilta ideoita sai 27 prosenttia vastaajista. Kesälomaa ostaessa ja varatessa 35 prosenttia käy matkanjärjestäjien nettisivuilla ja tutustuu heidän valikoimaansa. 19 prosenttia vertailee matkanjärjestäjien hintoja netissä. 17 prosenttia vierailee lento+hotelli -yhdistelmiä tarjoavilla nettisivuilla ja 15 prosenttia lentoyhtiöiden nettisivuilla. Hakukonetta käyttää 11 prosenttia. Vain 2 prosenttia soittaa matkatoimistoon ja 1 prosentti asioi lomamyymälässä.

70 prosenttia on valmis tinkimään muista hankinnoista, jotta pääsee lomamatkalle. 66 prosenttia säästää yleensä kesälomamatkaa varten ennakkoon. 17 prosenttia olisi valmis rahoittamaan kesälomaa luotolla. Enemmistö vastaajista suunnittelee käyttävänsä ensi kesän lomaan rahaan yhtä paljon kuin viime kesänä. 37 prosenttia vastaajista käyttää lomamatkaansa rahaa 500-800 euroa henkilöä kohden ja 32 prosenttia 800–1 200 euroa.